Instagram @sarkkuk

Instagram bloglovin photo box-32_zpsq2otsdvh.png  photo blogger_zpsmvnu0kem.png Google+

torstai 22. joulukuuta 2016

Kehonkoostumusmittauksen tulokset (2 kk)

Pari kuukautta ehti vierähtää viimeisestä kehon kuntokartoituksesta, josta kirjottelin täällä. Kävin siis lokakuussa Fressillä tutustumiskäynnillä ja sen aikana tehtiin SECA-kehonkoostumusmittaus. Sain nyt taas sellaiseen saumaan sovittua PT:n kanssa tapaamisen, että puolivahingossa tasan kaksi kuukautta ehti olla näissä mittauksissa väliä.


Fressille jäseneksi liittymisen yhteydessä otin tarjouksessakin olleen TEHO-paketin, johon sisältyy PT:n ohjaus. Viimeksi pari vuotta sitten, kun minulla oli PT:n laatima ohjelma, niin tykkäsin siitä ja tuloksia tuli. Joten tällaiselle noviisille on kyllä ihan hyvä olla tuommoinen palvelu näin alkuun olemassa.


Niin kuin mainitsin, niin jotta näistä mittauksista nyt mitään hyötyä olisi, niin oon minä koittanut tässä välissä jotain tehdäkin. PT alkoi hieman empimään jo, kun sanoin, että edellisestä mittauksesta on niinkin vähän aikaa, mutta oli kyllä tosi hyvä, että tilannetta kuitenkin kartoitettiin ja verrattiin tuohon edelliseen. Näinpä myös omin silmin sen, että kyllä siellä jotain tapahtuu.


Pituutta en valitettavasti ollut kasvanut vaikka miten koitin ryhtiäkin ojentaa, ennemminkin suunta on kutistumaan päin... :D Toinen silmiinpistävä juttu oli viskeraalirasvan nousu(!), joka oli aika huomattavaa. Piti sitten yhdessä tuumin vähän pohtia, että mitä sitä oikein on tullut viime aikoina tehtyä! Olen kuitenkin syönyt suhteellisen terveellisesti, vaikkakin säännöllisyyteen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota sekä siihen, että ylipäänsä muistaa syödä. Kahvia tulee juotua ihan liikaa, ja vähän ennen näitä mittauksiakin join pienen kupin. Vettä pitäisi vastaavasti muistaa juoda yhtä paljon. Vaikka paljon sitä meneekin, niin esimerkiksi koulupäivinä sen juonti helposti jää vähiin. Vyötärönympärys oli samaten noussut ja olen kyllä itsekin huomannut pientä turvotusta viime aikoina olevan... Arvatenkin isoin syy taitaakin sitten löytyä tuolta viime aikojen juhlimisen puolelta, ei sitten vissiin useamman peräkkäisen viikonlopun riennoista palautuminen ole vielä onnistunut... Toisekseen mietittiin minun liikuntatottumuksia, ja pääosin olen nyt käynyt Bodypumpissa ja juoksemassa. PT kehottikin hieman hillitsemään juoksemista ja sen sijaan suosia pitkiä, reippaita kävelylenkkejä, sillä juokseminen polttaa rasvaa kuitenkin hieman eri tavalla (päivittäiset hiilihydraatit) mitä taas reipas kävelylenkki.

Nestetasapaino oli kunnossa, ja sen suunta on parempaan päin. Toisin sanoen solut voivat hyvin ja imevät hyvin nestettä ja ravintoainetta, eli siitä ainakaan turvotus ei johdu.

Paino oli noussut ja tätä kehityskulkua oonkin tässä useamman viikon aikana vähän harmitellut. Painoindeksiin PT kuitenkin sanoi, että sitä ei kannata tuijottaa. Tuli myös esiin, että opiskelen TH:ksi ja samaa tuumattiin, että koko painoindeksi on nykyään melkoisen vanhentunut mittari. Kuitenkin positiivista oli se, että rasvamassan osuus oli vähentynyt 400 g ja rasvattoman massan osuus puolestaan kasvanut lähes kahdella kilolla. Koko kehon luustolihasmassan nousu oli 1,3 kg. Kehitystä on tapahtunut molemmin puolin kehoa ja esimerkiksi vasemman ja oikean käsivarren osuudet ovat nyt melko tasaisia.



Rasvamassan indeksi oli hyvin kehittynyt niin, että lihasmassa on lisääntymässä päin ja rasvamassa vähenee. Samoin solumassa on lisääntynyt. Vaihekulman tulisi olla mahdollisimman lähellä 100 % ja sen nousu oli nyt 56 -> 85 %. Toisin sanoen elimistön ja koko kehon kunto on huomattavasti parantunut.


Katsottiin PT:n kanssa myös vähän minun kehon lähtötasoa noin niinkuin lihaskunnon perusteella ja aika äkkiä hän sieltä äkkäsikin sen heikon kohdan, jota itsekin vähän jo osasin odottaa. Toisin sanoen keskivartalololla lantion alue ja etenkin syvät pakaralihakset on nyt se minun kehon heikoin kohta ja niitä taidetaan tästä lähteä vähän kohentamaan. Eli pylly piukaksi jne. :D Tääkin on semmonen seikka minkä oon itse havainnut, esim. kyykkyliikkeissä tasapaino ei pidä eikä liikeradat mene ihan niin kuin pitäisi. Kun lihakset ei pidä, niin polvet kääntyy. Kiertoa tulee ja pitemmän päällehän tuollainen vääränlainen asento tulisi rasittamaan polvia ja  niveliä.


Semmoiset tulokset siis kahdessa kuukaudessa! Kehitys on kuitenkin oikeaan suuntaan ja kuulemma olen tehnyt ihan oikeita asioita tässä välissä. Nyt ilmeisesti pitää itsellä vähän kiinnittää huomiota tuohon liikunnan laatuun, eli vähemmän rehkimistä ja enemmän pitkäkestoista liikuntaa, palautumista unohtamatta. Stressiä on kans sisältynyt näihin viime viikkoihin ja toivon mukaan nyt alkais sekin puoli helpottamaan. Veden juontia pitäisi entisestäänkin lisätä ja muutenkin katsoa vielä tarkemmin, mitä sitä suuhunsa laittaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta kommentillasi!